Tussen 1904 en 1908 legde de Zuid Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (Z.H.E.S.M.) de Hofpleinlijn aan. In het noordelijke deel van Rotterdam werd, dwars door de bestaande 19e eeuwse stadswijken en het even verderop gelegen polderlandschap heen, het Hofpleinviaduct gebouwd. Dit 1,9 km lange viaduct vormde het begintraject van de Hofpleinlijn, een 28,5 kilometer lange spoorlijn die Rotterdam via Schiebroek, Rodenrijs, Berkel, Pijnacker, Nootdorp en Voorburg/Leidschendam met Den Haag en Scheveningen verbond. De Hofpleinlijn bood een alternatief voor de bestaande spoorverbinding richting Den Haag via Delft en vervoerde voornamelijk Rotterdamse badgasten en forensen uit Den Haag en Wassenaar. Het was bovendien de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland. De noviteit en het comfort van de moderne elektrische trein gekoppeld aan het aantrekkelijke einddoel, het strand in Scheveningen, zorgde voor immense rijen passagiers in de weekeinden.

Reizigers stapten op aan het startpunt van de Hofpleinlijn in het Hofpleinstation, een uitbundig art nouveau gebouw waarin ook het beroemde café-restaurant Loos een centrale plaats innam. Een meer sobere en kleinere opstaphalte bevond zich halverwege het viaduct bij het huidige Bergwegstation, de toenmalige stadsgrens. De aanleg van het Hofpleinviaduct betekende een spectaculaire doorbraak in de ontwikkeling van de constructie van spoorviaducten. Nooit eerder bouwde men een luchtspoor met een overspanning van 1,9 kilometer lang die geheel was opgetrokken uit gewapend beton. Nationale waardering volgde in 2002, het moment dat het gehele Hofpleinviaduct werd aangewezen tot Rijksmonument.

[bron: https://www.hofbogen.nl/historie/]

 

Oorspronkelijke spoorlijn

Stations

  • Rotterdam Hofplein (opgeheven 17 augustus 2010)
  • Rotterdam Bergweg (opgeheven 3 juni 2006)
  • Rotterdam Kleiweg (station opgeheven op 3 juni 2006, vervangen door metrostation Melanchthonweg)
  • Adrianalaan (opgeheven op 15 mei 1933, werd vervangen door station Wilgenplas, dat op 12 mei 2010 werd opgeheven)
  • Rotterdam Wilgenplas (opgeheven 12 mei 2010)
  • Berkel en Rodenrijs (van 1908 tot 1965 station Rodenrijs, van 1965 tot 2006 station Berkel en Rodenrijs, sinds 10 september 2006 metrostation Rodenrijs)
  • Berkel (opgeheven op 30 mei 1965, werd vervangen door station Rodenrijs dat werd omgedoopt tot station Berkel en Rodenrijs, dit heet sinds 10 september 2006 metrostation Rodenrijs)
  • Pijnacker (is sinds 2006 metrostation Pijnacker Centrum)
  • Nootdorp Oost (opgeheven op 15 mei 1938, in 2006 is hier metrostation Nootdorp geopend)
  • Leidschendam-Voorburg
  • Voorburg 't Loo (geopend op 27 mei 1974)
  • Den Haag Laan van NOI
  • Den Haag HS

Stations aan de tak naar Scheveningen

  • Wassenaar
  • Renbaan-Achterweg
  • Waalsdorpscheweg
  • Wittebrug-Pompstation
  • Scheveningen